Vragen bij nieuwe aansluitingen
Dat hangt af van jouw situatie. Wij maken een onderscheid tussen grote zakelijke aansluitingen (> 100 kW) en kleinere aansluitingen (< 100 kW, dus het vermogen van een normale cv-ketel). Daarbij tellen kleinere zakelijke aansluitingen volgens de wet ook als aansluitingen voor consumenten. Lees hieronder verder.
Grote zakelijke aansluitingen (> 100 kW)
Alle zakelijke klanten (flats met blokverwarming tellen ook als zakelijke aansluiting) willen wij verwijzen naar ons zakelijke contactformulier.
Wel aangesloten, maar nog geen warmtelevering
Is je woning (of praktijk/kleiner kantoor) al aangesloten op het warmtenet en wil je de warmtelevering regelen? Vraag dan een leveringsovereenkomst aan via dit formulier.
Niet aangesloten, maar wel een warmtenet in de buurt
Is je woning nog niet aangesloten op het warmtenet? Dan zijn er twee mogelijkheden waarmee je kan aansluiten. Allereerst als er al een buurtwarmtenet (secundair warmtenet) in je straat aanwezig is, dan kan je een aansluiting aanvragen. Consumenten en kleinere kantoren (< 100 kW) kunnen niet direct aansluiten op de hoofdleiding (primair warmtenet). Hiervoor kan je contact opnemen met ons via het interesse voor een aansluiting-formulier voor consumenten, ook als je niet weet of het warmtenet wel of niet in je straat ligt.
Niet aangesloten en nog geen warmtenet in de buurt
Ligt er geen warmtenet in jouw straat of in de buurt? Dan raden wij aan om jouw interesse kenbaar te maken via het algemene interesse voor een aansluiting-formulier voor consumenten, wellicht dat wij in de toekomst alsnog in jouw buurt een buurtcampagne gaan doen.
Nee, voor een aansluiting zijn er twee overeenkomsten:
Allereerst de aansluitovereenkomst, die is alleen van toepassing voor een woningen die nieuw op het warmtenet worden aangesloten. Je betaalt bij oplevering. Komt er na aansluiting een nieuwe bewoner in jouw huis? Dan betaalt hij/zij niets voor de aansluiting, omdat deze er al ligt. De overeenkomst zelf gaat wel over op de nieuwe bewoner, omdat de nieuwe bewoner zich bewust moet zijn van de aanwezigheid van de leidingen op zijn/haar perceel.
De andere overeenkomst is de leveringsovereenkomst. Dat is het feitelijke contract dat je met ons afsluit voor de warmtelevering. Deze is maandelijks opzegbaar en heeft geen minimale contractduur. Wij bieden ook geen contract voor langere termijn aan, dat mag wettelijk niet. Elk kalenderjaar wordt het maximale warmtetarief namelijk opnieuw bepaald door de Autoriteit Consument & Markt (ACM).
Er zijn wel kosten verbonden aan een eventuele volledige afsluiting van het warmtenet. Immers, het leidingennetwerk en de warmteafleverset moeten dan verwijderd worden. Deze kosten zijn wettelijk gemaximeerd en worden jaarlijks opnieuw getoetst. Je kunt deze terugvinden op de website van de ACM.